به گزارش‌ خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که عصر امروز (پنجشنبه، 26 بهمن ماه 1402) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به مهمانان بین المللی این مراسم، گفت: بی شک همه امت اسلامی در تلاش هستند تا بتوانند شاخص های اسلامی بودن را در جوامع و دولت ها، به ویژه در خانواده های خود پایه گذاری کرده و توسعه دهند از این رو همه همت خود را بر آن متمرکز کرده اند.

تصاویر حضور محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس، در افتتاحیهٔ چهلمین دورهٔ مسابقات بین‌المللی قرآن

تصاویر حضور محمدباقر قالیباف
تصاویر حضور محمدباقر قالیباف

قرآن کریم، مهم‌ترین سنجه جامعه، خانواده و انسان متدین و اسلامی است

دکتر قالیباف در ادامه قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) را به عنوان مهمترین سنجه یک جامعه و خانواده اسلامی و انسان متدین توصیف کرد و افزود: اگر به این سنجه ها تمرکز کنیم، در مسیر موفقیت قرار خواهیم گرفت. اگر به دنبال هدایت هستیم، قرآن کریم برای هدایت بشریت است و بدون شک هدایتی که برخاسته از مکتب قرآنی باشد ما را به سمت تحول و رشد می برد که دقیقاً در نقطه مقابل تحجر، رکود و انفعال است؛ این شاخصه ها را قرآن که برای هدایت، تعلیم و تربیت است به ما معرفی کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعلیم، تربیت و آموزش حکمت به جامعه از تکالیف پیامبر(ص) بود و قرآن کریم نیز برای همین موضوع است از این رو اینگونه نشست ها بهترین مسیر برای هنجارسازی برای انس با قرآن کریم و تدبر در قرآن است چرا که قرآن کتاب زندگی، کتاب حکمرانی و کتاب اداره جامعه و رشد آن است.

رشد تفکر و عقلانیت دینی مهم‌ترین شاخصه یک جامعه است

وی رشد تفکر و عقلانیت دینی را مهمترین شاخصه یک جامعه دانست و افزود: جامعه قرآنی جامعه ای است که عقلانیت و رشد دینی در آن هر روز باید بیش از روز گذشته باشد و در این مسیر گام بردارد که خود امری معنوی است. اینکه رهبر معظم انقلاب، امام خمینی(ره) را امام تحول دانسته اند، ریشه در همین نکته دارد و رهبر انقلاب تأکید دارند که انقلاب اسلامی در ادامه بعثت و برای تحول، رشد، احیای مجدد اسلام و عزت مسلمین است.

دکتر قالیباف ادامه داد: امروز می بینیم که مکتب قرآن، چه تأثیراتی در مقابله با استکبار و ایستادگی در مقابل رژیم صهیونیستی داشته است. ما به دنبال حکمت هستیم به ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، از این رو وظیفه داریم با درایت و پختگی، جامعه را به سمت رشد و تکامل در ابعاد مادی و معنوی پیش ببریم.

آموزه‌های قرآنی را در تقوای فردی و جمعی مد نظر قرار دهیم/ ضرورت اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مهمترین وظیفه امروز ما در جامعه اسلامی، اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است، عنوان کرد: امروز اگر با حکمت مبتنی بر دانش و عمل حرکت کنیم که برخاسته از مکتب قرآنی است، نشانه آن را در گره گشایی در امور، پیشرفت و قدرت حل مسأله خواهیم دید از این رو وظیفه ما این است که در این مسیر گام برداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه امور قرآنی را نباید صرفاً یک امر تزئینی ببینیم بلکه باید با تدبر و حکمت بیاموزیم و آموزه های آن را مورد توجه قرار دهیم، عنوان کرد: آموزه های آن را باید در تقوای فردی و جمعی مورد توجه داشته باشیم به ویژه اینکه امروز در سایه قرآن و ولایت فقیه زندگی می کنیم و به مبانی شرعی اهمیت می دهیم و باید با قرآن مأنوس باشیم. به ویژه در عرصه های سیاسی که برای زندگی فردی و جعی ما لغزنده است و هر لحظه خطر در مسیرمان قرار دارد که نیاز به تقوای جمعی داریم.


📍 ویدیو | قالیباف: با دوقطبی‌های کاذب ظرفیت و انرژی جامعه را هدر ندهیم

دریافت | دریافت

ایجاد دوقطبی در کشور نسبتی با فرهنگ قرآنی ندارد

به گزارش خبرنگار خانه ملت، دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع)، گفت: ایشان از خداوند دور کردن تنش را می خواهد لذا امروز باید به گونه ای حرکت کنیم که حرکت و گفتار ما در جامعه تنش زایی نداشته باشد و نباید به گونه ای اقدام کنیم که در کشور دو قطبی ایجاد شود که نسبتی با فرهنگ قرآنی ندارد لذا بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه به این موضوعات هستیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه همه قدرت حل مسأله را پیشه کردن تقوا دانست و افزود: یکی از نشانه های تقوا، عدالت و ایمان به سنت های الهی است.

وظیفه ما ایجاد بسترهای زیست مؤمنانه و استفاده از ظرفیت‌های قرآنی است

وی با اشاره به شرایط سختی که جمهوری اسلامی ایران در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس داشت، یادآور شد: هنوز چند ماه از انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگ گسترده ای علیه جمهوری اسلامی رخ داد که رمز موفقیت ما در این بود که عِدّه و عُدّه خود را جمع کردیم و نگفتیم که امکانات و ظرفیت دشمن بسیار بالا است.

دکتر قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه وظیفه ما ایجاد بسترهای زیست مؤمنانه و استفاده از همه ظرفیت های قرآنی و دینی است، گفت: زندگی خود را باید به گونه ای در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و محیط زیستی و بر اساس مکتب قرآن تنظیم کنیم که شامل مِن حَیثُ لا یَحتَسِب شویم که این فرهنگ است که رمز پیروزی ما و تداوم انقلاب اسلامی است.

فرهنگ قرآنی، کشورمان را نسبت به سایر کشورها متمایز کرده است

رئیس مجلس در این بخش از سخنان خود در ادامه با بیان اینکه زمانی که از شاخص های انقلابی سخن می گوییم باید بدانیم در فرهنگ قرآنی به همه نگاه ها و رفتارها معنابخشی می شود، عنوان کرد: ممکن است در برخی موضوعات با جوامع دیگر مشترک باشیم اما در برخی موضوعات براساس فرهنگ قرآنی تفاوت داریم و معنابخشی خاصی در موضوعات و شئونات مختلف وجود دارد. امروز در کشور نیازمند قدرت حل مسأله و اثربخشی هستیم که براساس باورهای قرآنی است که این کارآمدی را حق الناس می دانیم و در این دنیا در قبال مردم و در آخرت در پیشگاه خدا باید پاسخگو باشیم و این تفاوت ما با سایر جوامع است و انشاءالله از افرادی نباشیم که هدایت الهی شامل حال آنها نمی شود.

وی با اشاره به مباحث نظری و تجربیات خود گفت: لازم است به رابطه میان انسان و محیط در بستر زمان توجه کنیم. ما در جبهه این تجربه را داشتیم که افراد با هر سلیقه ای و از هر جایی چه خودساخته بودند و چه نبودند، چه مقید به موضوعات دینی بودند و چه نبودند، با حضور در فضای جبهه تغییراتی در آنها ایجاد می شد چراکه فضای جبهه محیط خاصی بود و افراد در این فضا مدام معاد را در جلوی چشم خود می دیدند و می توانستند در مسیر آن قرار بگیرند.

ضرورت برنامه‌ریزی و برقراری ارتباط میان منزل، مدرسه، محله، مسجد و مجازی در راستای انتقال فرهنگ قرآنی مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) به فرزندان نسل آینده

دکتر قالیباف در پایان با تأکید بر اینکه برای انتقال فرهنگ قرآنی و مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) باید به ابعاد مختلفی توجه داشته باشیم، گفت: منزل، مدرسه، محله، مسجد و مجازی 5 محلی است که باید ارتباط دقیق میان آنها برقرار باشد به ویژه که فرزندان ما همواره در طول روز در یکی از این فضاها حضور دارند. امروز اگر برای همه آنها برنامه داشته باشیم، دیگر شاهد مشکلاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم، نخواهیم بود لذا باید در این مسیر با دقت و توجه حرکت کنیم.

منبع :‌ کانال دکتر قالیباف


📍 قالیباف: اگر مبتنی‌بر دانش گام برداریم، به قدرت حل مسئله می‌رسیم

دریافت | دریافت

📍 قالیباف: اصلی‌ترین معیار رشد یک جامعه عقلانیت دینی آن جامعه است

دریافت | دریافت



نشر:

ویرایش:


شاید از این مطالب خوشتان بیاید :